Végre nekiálltam megtanulni motorozni

A múltkor a géndiagnosztikai klinikán járva annyira megtetszett két motoros felszerelése, hogy úgy döntöttem, én is szeretnék végre megtanulni motort vezetni. Írtam is akkor róla egy bejegyzést. Sokáig dilemmáztunk azon, hogy jó ötlet-e a gyerekvállalás előtt nekilátni ezeknek a próbálkozásoknak, de aztán úgy döntöttem, igen, érdemes.

Sajnos egy kicsit lemaradtam a dologgal. A motoros szezon és a vizsgák márciusban kezdődnek, tehát a KRESZ tanfolyamot jó már februárban elkezdeni, hogy az ember biztosan sorra kerüljön még az adott szezonban. Pest környékén nagyon nehéz beférni a forgalmi vizsgára. Ez az egyik oka annak, amiért elhatároztam, hogy írok egy kicsit az élményeimről. Szeretnék néhány dolgot megosztani azokkal, akik most készülnek motoros jogosítványt csinálni. Én már elkövettem azokat a hibákat, amiket a kezdő motoros elkövethet.

Ne kezd a legmagasabb kategóriával!

Mivel úgy sejtettem, hogy nem lesz időm túl sokszor tanfolyamra járni, én egyből nagy bátran a korlátlan jogosítvány megszerzésével szerettem volna kezdeni. Ezeket az 1000 köbcentis, hatalmas motorokat viszont nem nekem találták ki. Van, amelyiktől még a tapasztalt motorosok is ódzkodnak, én meg teljesen zöldfülűként próbáltam meg megszerezni ezt a papírt…

Csúfos bukás lett a vége, és hálával tartozom érte a vizsgabiztosnak, hogy azzal a tudással nem engedett a forgalomba. Sajnos mire kiderült, hogy ez nem az én műfajom, már nem engedték a kategóriaváltást, így kénytelen voltam a korlátlan kategóriával próbálkozni.

motorjogositvany.com/arak

Mindenkinek azt javaslom, hogy tartsa be a régi szabályt és próbáljon fokozatosan haladni, vagyis először inkább stabilan megtanulni az A1 kategóriával, aztán lépegetni felfelé. Ezzel sok időt meg lehet spórolni, és árban sem annyira vészes.

Ha már motor jogosítvány árak! Én erről az oldalról tájékozódtam: motorjogositvany.com/arak. Látszik, hogy bár nem ez a legolcsóbb mulatság, azért nem kell tönkremenni a jogosítvány szerzésben. A legtöbb helyen a tanuláshoz biztosítják a felszerelést is, illetve nyilván a motorvásárlást is hagyhatjuk a vizsga utánra.

A fent linkelt oldal érdekessége egyébként, hogy rengeteg kupont lehet letölteni. Aki rajtuk keresztül vág bele a jogosítványszerzésbe, az nagyon sokat spórolhat a felszerelésvásárláson, ráadásul kap egy rakás olyan infót is, amelyik nagyon érdekes lehet. Én például így jutottam el egy olyan motoros tréningig, amelyikhez jogosítvány sem kell, viszont lehet gyakorolni, akár még a vizsga előtt is. Nekem nagyon sokat segített. Szóval, ajánlom mindenkinek.

A megfelelő felszerelés

Ha már megvan a kiválasztott kategória (én egyébként a mai eszembe a B125-ös opciót választanám, ez egy kiegészítő tanfolyam az autós jogosítványhoz), akkor érdemes megvásárolni a felszerelést is. A motorozáshoz ma csak a bukósisak kötelező, de én azt gondolom, ennél jóval komolyabb felszerelésre van szükség.

Szerintem a legeslegeslegmélyebb minimum, hogy az embernek legyen egy protektoros dzsekije és egy térdvédője, egy nagyon erős bakanccsal. Valamilyen kesztyűt is érdemes viselni… És ha ezeket mind beszereztük, nyugodtan mérgelődhetünk azon, hogy miért nem vettünk egy komplett öltözet motoros ruhát, ha már ennyit költöttünk mindenféle félmegoldásra.

Én azt mondom, érdemes tovább gyűjtögeti és egy rendes felszerelést vásárolni, mindennel, amire szükség lehet. Tessék letölteni a kuponokat és válogatni, akár még a motor megvásárlása előtt!

Milyen motort vegyek?

Nemrég kaptam egy jó tanácsot: az első motorod olyan lesz, amilyet venni tudsz, a második olyan, amelyik tetszik, a harmadik olyan, amelyik használható.

Elsőre szerintem olyan járgányt érdemes választani, amit nem sajnálunk nyúzni, kényelmesen fenn tudunk tartani és biztosan kezelünk. A szépség, stílus, az extrák ebben a helyzetben teljesen másodlagosak.

A második motorunk már valószínűleg egy érdekesebb darab lesz, olyasmi, amire régen vágytunk és sikerült rá összerakni a pénzt. A harmadik járművet fogjuk tudni akkora tapasztalattal kiválasztani, hogy azt érezzük, már valóban jól sikerült és olyan kompromisszum, amelyik minden igényünknek megfelel.

GYA-KOR-LÁS

A motorozásban a legfontosabb dolog a gyakorlás. Aki megteheti, annak ajánlom, hogy keressen egy tanfolyamot és próbálkozzon meg azzal, hogy tapasztalat oktatókra bízza magát. Akinek erre nincsen lehetősége, annak is érdemes foglalkoznia az önfejlesztéssel: érdemes fokozatosan vállalni a kihívásokat a motorral, esetleg letenni az autót és amikor lehet, inkább a motort használni a mindennapi közlekedésre. Így hamar megszerezhetjük a szükséges rutint ahhoz, hogy nekilássunk a komolyabb kalandoknak is. Az is jó megoldás, ha a tapasztaltabb motorosok segítségét kérjük. Nekem az a tapasztalatom, hogy a motorozás még mindig közösségi élmény, mindenki nagyon összetartó, így biztos, hogy szívesen segítenek majd, hogy mindannyian biztonságosan tegyük meg az első kilométereket. végtére is, a közlekedés is csapatjáték.