Az egyik délután éppen a sportorvosom várótermében üldögéltem (nincs is ennél jobb program ebben a jó időben…). Szerencsére csak kontrollra érkeztem, a porcerősítőnek hála megint tudok fájdalom nélkül futni. Szerencsére a hosszú várakozást oldotta egy kicsit, hogy egy nagyon különleges fiatalemberrel találkoztam.
András egy vállsérülés miatt látogatta meg az orvost, akihez én is járok. Hamar beszélgetésbe elegyedtünk. Kiderült, hogy András egy fiatal tudós, aki most alapított egy kutatócéget – hatalmas anyagi teher nehezedik a vállára, ami egy decemberi baleset óta egyre kevésbé bírja a nehézségeket. András egy tárgyalásra tartott, amikor a busz felé szaladva rosszul lépett és megcsúszott a jeges járdán, így ficamította ki a kezét.
Nem is nagyon értettem a helyzetet. Akinek milliós eszközei vannak, rengeteg berendezéssel dolgozik és nagy projektekért felelős, annak egy tárgyalásra miért kellene busszal érkeznie? Kevés ember esetében indokolt a belvárosban autóval járni, de ha az embernek a kísérletek szigorú időrendjével kell az üzletet összehangolni, annak az ilyesmi nem luxus.
A fiatalember elmondta, hogy ő is érzi, hogy neki és a kollégáinak autóra lenne szüksége, de most éppen szinte senki nem engedheti meg magának ezt a beruházást – egy induló tudományos cég munkatársai, a közhiedelemmel ellentétben nem keresnek kiemelkedően jól.
Elhatároztam, hogy megpróbálok segíteni, nekem már van némi tapasztalatom az ilyen vállalkozásban és a pénzügyek intézésében. Elővettem a laptopomat, és néhány perc alatt meg is volt a megoldás: http://www.flottakezeles.hu/hitel-lizing-tartos-berlet-afa.html.
Andrásék cége számár az volt az egyik kihívás, hogy egyszerre nem tudtak túl sok pénzt az autókba fektetni, a cégnek még nem volt annyi tőkéje, hogy megengedhessék maguknak, hogy az 4-5 jobb állapotú autóban álljon. Ilyen kicsi autóflottával, három-négy kocsival viszont szinte egyik cég sem szeret foglalkozni, a legtöbben csak a nagyvállalatok óriási autóparkjában látnak elég üzletet.
A fenti linken viszont sikerült egy olyan céget találni, akik éppen a kisebb ügyfelekre specializálódnak. Ráadásul náluk lehetőség van arra, hogy az autót ne csak lízingelni lehessen, hanem akár tartós bérletbe is vehesse őket az, akinek erre szüksége van.
A tartós bérlet egyik legnagyobb előnye, hogy a vállalkozásnak csak viszonylag kevés pénze fog az autóban állni. Ők kiválasztják, hogy milyen járműveket szeretnének, a flottakezelő cég pedig megvásárolja azokat. A dolog innentől válik izgalmasabbá. A flottakezelő visszaigényli az Áfa-t az autók után, így a cégnek már csak az így kapott vételárat kell havi részlet formájában fizetni. Egy kicsit magasabb árat jelente, mint a lízing esetében. Csakhogy van egy trükk!
A lízing esetén a költségként többnyire csak párezer forint írható le az időszakos díjakból. Tartós bérlet esetén akár a teljes összeg is. Tehát a magasabb részlet a gyakorlatban egy kicsit még alacsonyabb is lesz. Ráadásul a bérleti időszak végén van egy maradványösszeg, amit ki sem kell fizetni: a flottakezelő ugyanis értékesíti az autót, méghozzá piaci áron.
András nagyon csodálkozott azon, hogy ez a rendszer ilyen egyszerűen működhet. Ráadásul az ő cége esetében nincs szükség nagy és reprezentatív autókra, néhány egyszerű, tartós, kedvező fogyasztású jármű bőven kielégíti az igényeket.
Azt ígérte, oszt és szoroz majd és mindenképpen elgondolkodik a megoldáson. Idő közben András sorra került és mivel nekem még volt egy kis időm, felajánlottam, hogy addig elviszem magammal – a sérült kezével, bár már szépen gyógyul, nem érdemes még tömegközlekednie.
A kocsiban sikerült meggyőznöm róla, hogy az egészsége mindennél fontosabb, így a flottakezelő igénybevétele tulajdonképpen a jövő egyik legfontosabb befektetése is. Remélem, sikerült egy kicsit segítenem neki – szimpatikus, hogy ennyire fiatalon ilyen komoly vállalkozásra adta a fejét.